A-SIGILS
Dictionary of Occult - Hermetic and Alchemical Sigils
Raymond MARTIN-FABER
72 ANGELS - ANGES
1.Vehuaih - Subtle spirit. Endowed with great wisdom, enthusiastic for science and the arts, capable of undertaking and accomplishing the most difficult things.
Esprit subtil. Doté d'une grande sagesse, enthousiaste pour la science et les arts, capable d'entreprendre et d'accomplir les choses les plus difficiles.
2. Jeliel - To quell popular uprisings. To obtain victory over those who attack unjustly. Sprightly spirit, agreeable and courteous manners, passionate for sex.
Pour réprimer les soulèvements populaires. Pour obtenir la victoire sur ceux qui attaquent injustement. Esprit vif, manières aimables et courtoises, passionné de sexe.
3. Sitael - Against adversities. Protects against weapons and wild beasts. Loves truth, will keep his word, will oblige those in need of his services.
Contre les adversités. Protège contre les armes et les bêtes sauvages. Aime la vérité, tiendra sa parole, obligera ceux qui ont besoin de ses services.
4. Elemiah - Against mental troubles and for the identification of traitors. Governs voyages, seatravels. Industrious, successful, keen for travel.
Contre les troubles mentaux et pour l'identification des traîtres. Régit les voyages, les sièges. Industrieux, performant, passionné de voyages.
5. Mahasiah - To live in peace with everyone. Governs high science, occult philosophy, theology, theliberal arts. Learns easily, keen for honest pleasures.
Vivre en paix avec tout le monde. Régit la haute science, la philosophie occulte, la théologie, les arts libéraux. Apprend facilement, désireux de plaisirs honnêtes.
6. Lelahel - To acquire knowledge and cure disease. Governs love, renown, science, arts and fortune.Features (include) ambition, fame.
Acquérir des connaissances et guérir la maladie. Gouverne l'amour, la renommée, la science, les arts et la fortune. Comprend l'ambition, la renommée.
7. Achaiah - Governs patience, secrets of nature. Loves learning, proud to accomplish the mostdifficult tasks.
Gouverne la patience, les secrets de la nature. Aime apprendre, fier d'accomplir les tâches les plus difficiles.
8. Cahethel - To obtain the benediction of God and to drive away evil spirits. Governs agricultural production. Inspires man to rise towards God.
Pour obtenir la bénédiction de Dieu et pour chasser les mauvais esprits. Régit la production agricole. Inspire l'homme à s'élever vers Dieu.
9. Aziel - Haziel - Mercy of God, friendship and favor of the great, execution of a promise made (sic). Governs good faith and reconciliation. Sincere in promises, will easily extend pardon.
Miséricorde de Dieu, amitié et faveur du grand, exécution d'une promesse faite. Gouverne la bonne foi et la réconciliation. Sincère dans ses promesses, prolongera facilement le pardon.
10 Aladiah - Good for those guilty of hidden crimes and fearing discovery. Governs rage and pestilence, cure of disease. Good health, successful in his undertakings.
Bon pour les coupables de crimes cachés et craignant d'être découverts. Gouverne la rage et la peste, la guérison des maladies. Bonne santé, succès dans ses entreprises.
11 Lauviah - Against lightning and for the obtainment (sic) of victory. Governs renown. Great personage, learned, celebrated for personal talents.
Contre la foudre et pour l'obtention (sic) de la victoire. Gouverne la renommée. Grand personnage, savant, célébré pour ses talents personnels.
12 Hahaiah - Against adversity. Governs dreams. Mysteries hidden from mortals. Gentle, witty,discreet manners.
Contre l'adversité. Gouverne les rêves. Mystères cachés aux mortels. Des manières douces, pleines d'esprit et discrètes.
13 Iezalel - Governs friendship, reconciliation, conjugal fidelity. Learns easily. Adroit.
Régit l'amitié, la réconciliation, la fidélité conjugale. Apprend facilement. Adroit.
14. Mebahel - Against those who seek to usurp the fortunes of others. Governs justice, truth, liberty. Delivers the oppressed and protects prisoners. Loves jurisprudence, affinity for law courts.
Contre ceux qui cherchent à usurper la fortune des autres. Gouverne la justice, la vérité, la liberté. Délivre les opprimés et protège les prisonniers. Aime la jurisprudence, l'affinité pour les tribunaux.
15 Hariel - Against the impious. Governs sciences and arts. Religious sentiments, morally pure.
Contre les impies. Régit les sciences et les arts. Sentiments religieux, moralement purs.
16 Hakamiah - Against traitors and for deliverance from those who seek to oppress us . Govern crowned heads, great captains. Gives victory. Frank, loyal, brave character, sensitive to points of honour, an affinity for Venus.
Contre les traîtres et pour la délivrance de ceux qui cherchent à nous opprimer. Gouvernent des têtes couronnées, de grands capitaines. Donne la victoire. Caractère franc, loyal, courageux, sensible aux points d'honneur, une affinité pour Vénus.
17 Lauviah - To be invoked while fasting. Against mental anguish, sadness. Governs high sciences, marvelous discoveries. Gives revelations in dreams. Loves music, poetry, literature and philosophy.
À invoquer pendant le jeûne. Contre l'angoisse mentale, la tristesse. Gouverne les hautes sciences, de merveilleuses découvertes. Donne des révélations dans les rêves. Aime la musique, la poésie, la littérature et la philosophie.
18 Caliel - To obtain prompt aid. Makes truth known in law suits, causes innocence to triumph. Just, honest, loves truth, judiciary.
Pour obtenir une aide rapide. Fait connaître la vérité dans les procès, fait triompher l'innocence. Juste, honnête, aime la vérité, le judiciaire.
19 Leuviah - To be invoked while facing South. To obtain the grace of God. Governs memory, human intelligence. Amiable, lively, modest, bearing of adversity with resignation.
À invoquer face au Sud. Pour obtenir la grâce de Dieu. Gouverne la mémoire, l'intelligence humaine. Aimable, vif, modeste, portant l'adversité avec résignation.
20 Pahaliah - Against enemies of religion, for the conversion of nations to Christianity (!). Governs religion, theology, morality, chastity, purity. Ecclesiastical vocation.
Contre les ennemis de la religion, pour la conversion des nations au christianisme (!). Régit la religion, la théologie, la moralité, la chasteté, la pureté. Vocation ecclésiastique.
21 Nelebael - Nelchael - Against calumniators and spells and for the destruction of evil spirits. Governs astronomy, mathematics, geography and all abstract sciences. Loves poetry, literature, avid for study.
Contre les calomniateurs et les sorts et pour la destruction des mauvais esprits. Régit l'astronomie, les mathématiques, la géographie et toutes les sciences abstraites. Aime la poésie, la littérature, avide d'études.
22 Ieiael - Yeiayel -Governs fortune, renown, diplomacy, commerce, influence on voyages, discoveries, protection against storms and shipwreck. Loves business, industriousness, liberal and philanthropicideas.
Régit la fortune, la renommée, la diplomatie, le commerce, l'influence sur les voyages, les découvertes, la protection contre les tempêtes et les naufrages. Aime les affaires, le travail, les idées libérales et philanthropiques.
23 Melahel - Against weapons and for safety in travel. Governs water, produce of the earth, and especially plants necessary for the cure of disease. Courageous, accomplishes honorable actions.
Contre les armes et pour la sécurité des voyages. Gouverne l'eau, les produits de la terre et surtout les plantes nécessaires à la guérison des maladies. Courageux, accomplit des actions honorables.
24 Haheuiah - To obtain the grace and mercy of God. Governs exiles, fugitives, defaulters. Protectsagainst harmful animals. Preserves from thieves and assassins. Loves truth, the exact sciences, sincerein word and deed.
Pour obtenir la grâce et la miséricorde de Dieu. Gouverne les exilés, les fugitifs, les défaillants. Protège contre les animaux nuisibles. Préserve des voleurs et des assassins. Aime la vérité, les sciences exactes, sincère en parole et en action.
25 Nith-Haiah - For the acquisition of wisdom and the discovery of the truth of hidden mysteries. Governs occult sciences. Gives revelations in dreams, particularly to those born on the day over whichhe presides Influences those who practice the magic of thesages.
Pour l'acquisition de la sagesse et la découverte de la vérité des mystères cachés. Régit les sciences occultes. Donne des révélations dans les rêves, en particulier à ceux qui sont nés le jour où il préside Influence ceux qui pratiquent la magie des paysages.
26 Haaiah - For the winning of a law suit. Protects those who search after truth. Influences politics, diplomats, secret expeditions and agents.
Pour gagner un procès. Protège ceux qui recherchent la vérité. Influence la politique, les diplomates, les expéditions secrètes et les agents.
27 Yerathel -To confound wrong-doers and liars and for deliverance from one's enemies. Governs propagation of light (sic), civilization. Love (sic) peace, justice, science and arts; special affinity for literature.
Pour confondre les malfaiteurs et les menteurs et pour la délivrance de ses ennemis. Régit la propagation de la lumière (sic), la civilisation. Amour (sic) paix, justice, science et arts; affinité particulière pour la littérature.
28 Scheiah - Against infirmities and thunder, protects against fire, the ruin of buildings, falls and illnesses. Governs health, simplicity. Has much judgment.
Contre les infirmités et le tonnerre, protège contre les incendies, la ruine des bâtiments, les chutes et les maladies. Gouverne la santé, la simplicité. A beaucoup de jugement.
29 Reyiel - Against the impious and enemies of religion; for deliverance from all enemies both visibleand invisible. Virtue and zeal for the propagation of truth, will do his utmost to destroy impiety.
Contre les impies et les ennemis de la religion; pour la délivrance de tous les ennemis visibles et invisibles. La vertu et le zèle pour la propagation de la vérité feront de son mieux pour détruire l'impiété.
30 Omael - Against sorrow, despair and for the acquisition of patience. Governs animal kingdom, watches over the generation of beings. Chemists, doctors, surgeons. Affinity for anatomy and medicine.
Contre le chagrin, le désespoir et pour l'acquisition de patience. Gouverne le règne animal, veille sur la génération des êtres. Chimistes, médecins, chirurgiens. Affinité pour l'anatomie et la médecine.
31 Lecabel - For the acquisition of knowledge. Governs vegetation and agriculture. Loves astronomy, mathematics and geometry.
Pour l'acquisition de connaissances. Régit la végétation et l'agriculture. Aime l'astronomie, les mathématiques et la géométrie.
32. Vasariah - Against those who attack us in court. Governs justice. Good memory, articulate.
Contre ceux qui nous attaquent en cour. Gouverne la justice, bonne mémoire, articuler.
33 Yehuyah - For the identification of traitors.
Pour l'identification des traîtres.
34 Lehahiah - Against anger. Known for his talents and acts, the confidence and fervor of his prayers.
Contre la colère. Connu pour ses talents et ses actes, la confiance et la ferveur de ses prières.
35 Chavakiah - To regain the favor of those one has offended. Governs testaments, successions andall private financial agreements. Loves to live in peace with everyone. Loves rewarding the loyalty of those in his service.
Retrouver la faveur de ceux-là a offensé. Gouverne les testaments, les successions et tous les accords financiers privés. Aime vivre en paix avec tout le monde. Aime récompenser la fidélité de ceux à son service.
36 Menadel - To retain one's employment and to preserve one's means of livelihood. Against calumny and for the deliverance of prisoners.
Conserver son emploi et conserver ses moyens de subsistance. Contre la calomnie et pour la délivrance des prisonniers.
37 Aniel - To obtain victory and stop the siege of a city. Governs sciences and arts. Reveals the secrets of nature, inspires philosophers, sages. Distinguished savant.
Pour obtenir la victoire et arrêter le siège d'une ville. Régit les sciences et les arts. Révèle les secrets de la nature, inspire les philosophes, les sages. Savant distingué.
38 Haamiah - For the acquisition of all the treasures of heaven and earth. Against fraud, weapons,wild beasts and infernal spirits. Governs all that relates to God.
Pour l'acquisition de tous les trésors du ciel et de la terre. Contre la fraude, les armes, les bêtes sauvages et les esprits infernaux. Gouverne tout ce qui concerne Dieu.
39 Rehael - For the healing of the sick. Governs health and longevity. Influences paternal and filial affection.
Pour la guérison des malades. Régit la santé et la longévité. Influence l'affection paternelle et filiale.
40 Yeiazel - For the deliverance of prisoners, for consolation, for deliverance from one's enemies. Governs printing and books. Men of letters and artists.
Pour la délivrance des prisonniers, pour la consolation, pour la délivrance de ses ennemis. Régit l'impression et les livres. Hommes de lettres et artistes.
41 Hahahel - Against the impious, slanderers. Governs Christianity. Greatness of soul, energy. Consecrated to the service of God.
Contre les calomniateurs impies. Gouverne le christianisme. Grandeur de l'âme, de l'énergie. Consacré au service de Dieu.
42 Mikael - For safety in travel. For the discovery of conspiracies. Concerned with political affairs, diplomatic.
Pour la sécurité en voyage. Pour la découverte des complots. Soucieux des affaires politiques, diplomatiques.
43 Veuliah - For the destruction of the enemy and deliverance from bondage. Love glory and the military.
Pour la destruction de l'ennemi et la délivrance de l'esclavage. Aime la gloire et les militaires.
44 Yelaliah - Success of a useful undertaking. Protection against magistrates. Trials. Protects againstarmies, gives victory. Fond of travel and learning. All his undertakings are crowned with success; distinguished for military capabilities and courage.
Succès d'une entreprise utile. Protection contre les magistrats. Essais. Protège contre les armées, donne la victoire. Passionné de voyages et d'apprentissage. Toutes ses entreprises sont couronnées de succès; distingué pour ses capacités militaires et son courage.
45 Sealiah - To confound the wicked and the proud, to exalt the humiliated and the fallen. Governs vegetation. Loves learning, much aptitude.
Pour confondre les méchants et les orgueilleux, pour exalter les humiliés et les déchus. Gouvernes vegetation. Aime apprendre, beaucoup d'aptitude.
46 Ariel - To procure revelations. To thank God for the good he sends us. Discovers hidden treasure,reveals the greatest secrets of nature, causes the object of one's desire to be seen in dreams. Strongsubtle mind, new and sublime thoughts, discreet, circumspect.
Pour procurer des révélations. Pour remercier Dieu pour le bien qu'il nous envoie. Découvre un trésor caché, révèle les plus grands secrets de la nature, fait voir l'objet de son désir dans les rêves. Esprit fort et subtil, pensées nouvelles et sublimes, discrètes, circonspectes.
47 Asaliah - For the praising of God and the growing towards him when he enlightens us. Governs justice, makes the truth known in legal proceedings. Agreeable character, avid for the acquisition of secret knowledge.
Pour la louange de Dieu et la croissance vers lui quand il nous éclaire. Gouverne la justice, fait connaître la vérité dans les procédures judiciaires. Caractère agréable, avide d'acquérir des connaissances secrètes.
48 Mihael - For the preservation of peace and the union of man and wife. Protects those who address themselves to him, gives premonitions and secret inspirations. Governs generation of beings. Avid for love, fond of walks and pleasures in general.
Pour la préservation de la paix et l'union de l'homme et de la femme. Protège ceux qui s'adressent à lui, donne des prémonitions et des inspirations secrètes. Gouverne la génération des êtres. Avide d'amour, amoureux des promenades et des plaisirs en général.
49 Vehuel - Sorrow, contrariness. For the exaltation of oneself for the benediction and glory of God. Sensitive and generous soul. Literature, jurisprudence, diplomacy.
Chagrin, contrariété. Pour l'exaltation de soi pour la bénédiction et la gloire de Dieu. Âme sensible et généreuse. Littérature, jurisprudence, diplomatie.
50 Daniel - To obtain the mercy of God and consolation. Governs justice, lawyers, solicitors. Furnishes conclusions to those who hesitate. Industrious and active in business, loves literature and isdistinguished for eloquence.
Pour obtenir la miséricorde de Dieu et la consolation. Gouverne la justice, les avocats, les avocats. Fournit des conclusions à ceux qui hésitent. Industriel et actif dans les affaires, aime la littérature et se distingue par son éloquence.
51 Hahasiah - For the elevation of the soul and the discovery of the mysteries of wisdom. Governs chemistry and physics. Reveals the secret of the Philosopher's Stone and universal medicine. Loves abstract science. Devoted to the discovery of the properties of animals, plants and minerals. Distinguished in medicine.
Pour l'élévation de l'âme et la découverte des mystères de la sagesse. Régit la chimie et la physique. Révèle le secret de la pierre philosophale et de la médecine universelle. Aime la science abstraite. Consacré à la découverte des propriétés des animaux, des plantes et des minéraux. Distingué en médecine.
52 Imamiah - Destroys the power of enemies and humbles them. Governs voyages in general, protects prisoners who turn to him and gives them the means of obtaining their freedom. Forceful, vigorous temperament, bears adversity with patience and courage. Fond of work.
Détruit le pouvoir des ennemis et les humilie. Régit les voyages en général, protège les détenus qui se tournent vers lui et leur donne les moyens d'obtenir leur liberté. Tempérament vigoureux et vigoureux, supporte l'adversité avec patience et courage. Passionné de travail.
53 Nanael - Governs the high sciences. Melancholy humor, avoids rest, meditation, well-versed in the abstract sciences.
Régit les hautes sciences. Humour mélancolique, évite le repos, la méditation, versé dans les sciences abstraites.
54 Nithael - To obtain the mercy of God and live long. Emperor, king, and prince. Renowned for writings and eloquence, of great reputation among the learned.
Pour obtenir la miséricorde de Dieu et vivre longtemps. Empereur, roi et prince. Réputé pour ses écrits et son éloquence, de grande réputation parmi les savants.
55 Mabaiah - Beneficial for obtaining consolation and compensations. Governs morality and religion. Distinguished by good deeds and piety.
Bénéfique pour obtenir consolation et compensations. Régit la morale et la religion. Distingué par les bonnes actions et la piété.
56 Poyel - For the fulfillment of one's request. Governs renown, fortune and philosophy. Wellesteemed by everyone for his modesty and agreeable humor.
Pour l'accomplissement de sa demande. Gouverne la renommée, la fortune et la philosophie. Bien apprécié de tous pour sa modestie et son humour agréable.
57 Nemamiah - For general prosperity and the deliverance of prisoners. Governs great captains. Drawn to the military; distinguished for activity and the courageous bearing of fatigue.
Pour la prospérité générale et la délivrance des prisonniers. Gouverne les grands capitaines. Attiré par les militaires; distingué pour son activité et sa courageuse fatigue.
58 Yeialel - Protects against sorrow and care and heals the sick, especially afflictions of the eyes. Influences iron and those in commerce. Brave, frank, affinity for Venus.
Protège contre le chagrin et les soins et guérit les malades, en particulier les afflictions des yeux. Influence le fer et ceux du commerce. Courageux, franc, affinité pour Vénus.
59 Harael - Against the sterility of women and to make children obedient to their parents. Governs treasure and banks. Printing, books. Love of learning, successful in business.
Contre la stérilité des femmes et rendre les enfants obéissants à leurs parents. Gouverne le trésor et les banques. Impression, livres. L'amour de l'apprentissage, le succès en affaires.
60 Mitzrael - For the cure of mental illness and deliverance from those who persecute us. Virtuous, longevity.
Pour la guérison de la maladie mentale et la délivrance de ceux qui nous persécutent. Vertu, longévité.
61 Umabel - To obtain the friendship of a given person. Fond of travel and honest pleasures; sensitive heart.
Pour obtenir l'amitié d'une personne donnée. Passionné de voyages et de plaisirs honnêtes; cœur sensible.
62 Iah-El - For the acquisition of wisdom. Governs philosophers, illuminati. Loves tranquility and solitude, modest, virtuous.
Pour l'acquisition de la sagesse. Gouverne les philosophes, illuminati. Aime la tranquillité et la solitude, modestes, vertueux.
63 Anauel - For the conversion of nations to Christianity. Protects against accidents, heals the sick. Governs commerce, banking. Subtle and ingenious, industrious and active.
Pour la conversion des nations au christianisme. Protège contre les accidents, guérit les malades. Régit le commerce, la banque. Subtil et ingénieux, industrieux et actif.
64 Mehiel - Against adversities. Protects against rabies and wild beasts. Governs savants, professors, orators and others. Distinguished in literature.
Contre les adversités. Protège contre la rage et les bêtes sauvages. Gouverne les savants, les professeurs, les orateurs et autres. Distingué dans la littérature.
65 Damabiah - Against magic spells and for the obtainment (sic) of wisdom and the undertaking of successful ventures. Governs seas, rivers, springs, sailors. Sailor; amasses a considerable fortune.
Contre les adversités. Protège contre la rage et les bêtes sauvages. Gouverne les savants, les professeurs, les orateurs et autres. Distingué dans la littérature.
66 Manakel -For the appeasement of the anger of God and for the healing of epilepsy. Governsvegetation, aquatic animals. Influences dreams. Gentleness of character.
Pour l'apaisement de la colère de Dieu et pour la guérison de l'épilepsie. Gouvernance végétale, animaux aquatiques. Influence les rêves. Douceur de caractère.
67 Eyael - To obtain consolation in adversity and for the acquisition of wisdom. Influences occult science. Makes the truth known to those who call on him in their work. Enlightened requirements of the spirit of God. Fond of solitude, distinguished in higher sciences.
Pour obtenir une consolation dans l'adversité et pour l'acquisition de la sagesse. Influence la science occulte. Fait connaître la vérité à ceux qui l'invoquent dans leur travail. Exigences éclairées de l'esprit de Dieu. Passionné de solitude, distingué dans les sciences supérieures.
68 Habuhiah - For the preservation of health and the healing of the sick. Governs agriculture andfecundity. Fond of the countryside, hunting, gardens and all that is related to agriculture.
Pour la préservation de la santé et la guérison des malades. Régit l'agriculture et la fécondité. Passionné de campagne, de chasse, de jardins et de tout ce qui touche à l'agriculture.
69 Rochel - To find lost or stolen objects and discover the person responsible. Distinguished in the judiciary, morals and customs of all peoples.
Pour retrouver des objets perdus ou volés et découvrir la personne responsable. Distingué dans le système judiciaire, la morale et les coutumes de tous les peuples.
70 Jabamiah - Governs the generation of beings and phenomena of nature. Protects those who wish to progress spiritually. Distinguished by genius; one of the great lights of philosophy.
Régit la génération des êtres et les phénomènes de la nature. Protège ceux qui souhaitent progresser spirituellement. Distingué par le génie; l'une des grandes lumières de la philosophie.
71 Haiaiel - To confound the wicked and for deliverance from those who seek to oppress us. Protects those who call upon him. Influences fire. Brave.
Pour confondre les méchants et pour la délivrance de ceux qui cherchent à nous opprimer. Protège ceux qui font appel à lui. Influence le feu. Courageux.
72 Muniah - A divine talisman should be prepared under favorable influences with the name of thespirit on the reverse side. Protects in mysterious operations, brings success in all things. Governschemistry, physics and medicine. Influences health and longevity.
Un talisman divin doit être préparé sous des influences favorables avec le nom de l'esprit au revers. Protège dans les opérations mystérieuses, apporte le succès en toutes choses. Gouvernance, physique et médecine. Influence la santé et la longévité.
ABSORBENT EARTH - TERRE ABSORBANTE
GEOFFROY 1718
DIDEROT 1763
ABSTRACT See DISTILLATION and SEPARATE
ABYSS
Demon - ABYSS "lord of chaos" / Démon - ABYSS "seigneur du chaos"
Silgil given by HOMER 1723
with
as alternative, indicating chaos coniusum, the first of the ten links in the so-called Golden Chain, presumed to be linked with the three elements within Boehme's first Divine Outpouring (sec GRAY 1952).
Comme alternative, indiquant le chaos coniusum, le premier des dix maillons de la soi-disant chaîne dorée, présumé lié aux trois éléments du premier déversement divin de Boehme (sec GREY 1952).
HOMER 1757
LAW 1772
See also CHAOS, and HOLY DEITY.
ACETUM See VINEGAR
ACHAIAH
Achaiah Angel of Patience, the 7th name of God. Bible scripture according to the name Achaiah: “The Lord is merciful and gracious, slow to anger and plenteous in mercy”. The names meaning is The Forbearing or Patient God (Deus Longanimis, in Latin). Alao, he is one of the Seraphims.
Achaiah Ange de Patience, le 7ème nom de Dieu. Écriture biblique selon le nom Achaiah: «Le Seigneur est miséricordieux et gracieux, lent à la colère et plein de miséricorde». La signification des noms est Le Dieu indulgent ou patient (Deus Longanimis, en latin). Alao, il est l'un des Séraphins.
Vocale : Achèyah
évocation du 0° au 4°59′ du taureau
domine les 6° bélier / 18° gémeaux / 0° vierge / 12° scorpion / 24° capricorne
chaque jour durant 20′, 2h aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 21 au 25 avril.
ACHIMER
Mediaeval sigils for the binary alpha Virginis, Somestimes called Arista or Spica, given by HERMETIS 13C
Signes médiévaux pour l'alpha Virginis binaire, Somestimes appelé Arista ou Spica, donné par HERMETIS 13C
and EVANS 1922
in a form adopted as a variant for the modern sigil SPICA.
sous une forme adoptée comme variante pour le sceau moderne SPICA.
ACID - ACIDE
LUEDY 1928
DIDEROT 1763
gives the sigil for 'marin acid' wich is probably derived from that given by GEOFFROY 1718 for 'acid of sea salt :
donne le sceau pour «acide marin» qui est probablement dérivé de celui donné par GEOFFROY 1718 pour «acide de sel de mer :
GEOFFROY 1718 gives the sigil for acidic :
GEOFFROY 1718 donne le sceau pour acide:
SCHEFFERS 1775 gives the sigil for Acidum Salis :
SCHEFFERS 1775 donne le sceau d'Acidum Salis:
for Acidum fluoris mineralis :
pour Acidum fluoris mineralis:
for Acidum Arsenici :
Acidus sacchari :
Acidum urinae or Phosphori :
and the sigil for Acidum aereum :
and the sigil :
for Acidum aereum (but see CARBON DIOXIDE).
The sigil for Lavoisier's Acide Nitreux is recorded by CROSLAND 1962
Le sceau de l'Acide Nitreux de Lavoisier est enregistré par CROSLAND 1962
See also ACIDUS and AQUA FORTIS.
ACIDUS
Sigil given by HOMER 1723 for 'corporeal acidic aspect of the Spirit of the World (Anima Mundi)' :
Sigil donné par HOMER 1723 pour «l'aspect acide corporel de l'Esprit du monde (Anima Mundi)»:
The third of the ten links in the so-called Golden Chain, presumably linked with the three elements within Boehme's first Divine Outpouring (see GRAY 1952).
Le troisième des dix maillons de la soi-disant chaîne dorée, vraisemblablement lié aux trois éléments du premier déversement divin de Boehme (voir GREY 1952).
ACIEL
Demon - ACIEL "the god burner"
SCHEIBLE 1848 gives two simple variants (among several complex sigils) for this demon :
SCHEIBLE 1848 donne deux variantes simples (parmi plusieurs sceaux complexes) pour ce démon:
ACQUISITIO See AQUISITO
ACTIVE
CIRCLOT 1962 gives the sigil
to represent the active, dynamic principe : / pour représenter le principe actif et dynamique :
KOCH 1930 gives
for 'active intellect'.
ADACIEL
Demon - ADATIEL "walks the earth" "marche sur la terre"
ADAMAS
A sigil given by SIGMA 17C among a list of precious stones, to be interpreted as diamond or adamantine
Un sceau donné par SIGMA 17C parmi une liste de pierres précieuses, à interpréter comme du diamant ou de l'adamantine
Almost certainly it is the quality of 'hardness' which is intended.
C'est certainement la qualité de la «dureté» qui est visée.
ONOMASTICUM 1574
ADAMIC SCRIPT
One of the numerous SECRET SCRIPTS derived from the Hebraic tradition of alphabets (see HEBRAIC SCRIPT), but adapted for the Roman alphabet. The version below is that recorded by CHRISTIAN 1870, with variant characters by RIVIERE 1938 :
Un des nombreux ÉCRITS SECRETS dérivé de la tradition hébraïque des alphabets (voir ÉCRITURE HÉBRAIQUE), mais adapté à l'alphabet romain. La version ci-dessous est celle enregistrée par CHRISTIAN 1870, avec des variantes de caractères par RIVIERE 1938:
This script is almost identical with the Rapaelic script.
Ce script est presque identique au script Rapaelic.
ADATIEL
ENG FRA
Two of the more simple sigil for this demon are recorded by SCHEIBLE 1848
Deux des sceaux les plus simples pour ce démon sont enregistrés par SCHEIBLE 1848
ADNACHIEL
Demon - ADNACHIEL "the hunter demon" / "le démon chasseur"
Mediaeval variants for the 'angel' of Sagittarius, given by BRAHE 1582 :
Variantes médiévales de l'ange du Sagittaire, données par BRAHE 1582:
See SPIRIT OF SAGITTARIUS
AERUGO
Verdigris specifically from copper' is given the four sigils by SCHNEIDER 1962 :
Le vert de gris spécifiquement du cuivre' reçoit les quatre sceaux de SCHNEIDER 1962:
but these are almost certainly a confusion with traditional sigillic forms for AIR.
mais ce sont presque certainement une confusion avec les formes sigilliques traditionnelles pour AIR.
AES See BRASS, COOPER and CRUDE METAL
AESTAS See SUMMER
AES USTUM
Sigils are given under a variety of alchemical names, such as Burned Brass, Burned Copper or Crocus Veneris.
Les cachets sont donnés sous une variété de noms alchimiques, tels que Burned Brass, Burned Copper ou Crocus Veneris.
ONOMASTICUM 1574
WORLIDGE 1651
CROLLIUS 1612
CROLLIUS 1670
ALCHEMICAL 1671
VALENTINE 1671
FRESNE 1688
ALCHEMICAL 17C
SIGMA
SOMMERHOFF 1701
DIDEROT 1763
POISSON 1891
GESSMANN 1906
CARBONELLI 1925
LUEDY 1928
SCHNEIDER 1962
See also CROCUS MARTIS.
AES VIRIDE See VERDIGRIS
AGATE
Mediaeval sigil for the semi-precious stone, sometimes called Achasses or Achates, recorded by SIGMA 17C :
Sigil médiéval pour la pierre semi-précieuse, parfois appelée Achasses ou Achates, enregistré par SIGMA 17C:
AGARES
The second spirit is a Duke called Agares, he is under ye power of ye East and cometh up in the form of a fair Old man riding upon a Crocodill, very mildly, carrying a goshawke on his fist. he maketh them runne that stand still, and fetcheth back ye runnawayes. he can teach all Languages or Tongues presently, he hath the power also to destroy dignities, both supernaturall & Temporall; & cause Earthquakes. he was of the order of Vertues; he hath under his government 31 Legions &c: & this is [his] seale or Character wch is to be worne as [a] Lamen.
Le deuxième esprit est un duc appelé Agares, il est sous le pouvoir de l'Orient et arrive sous la forme d'un vieil homme blond qui monte sur un Crocodill, très doucement, portant un palombes sur son poing. il les fait fuir qui s'arrêtent, et vous ramène en courant. il peut enseigner toutes les langues ou langues actuellement, il a également le pouvoir de détruire les dignités, surnaturelles et temporaires; et provoquer des tremblements de terre. il était de l'ordre des Vertues; il a sous son gouvernement 31 Légions & c: & c'est [son] seale ou personnage qui doit être inquiété comme [un] Lamen.
AGIEL
Demon - AGIEL "lord of calamity" / "seigneur de la calamité"
This is the presiding intelligence of Saturn (along with the spirit ZAZEL) , but the sigil given under this name by HEYDON 1664 is intended to represent the letter A in the secret "Alphabet of Angels and Genii" :
C'est l'intelligence qui préside à Saturne (avec l'esprit ZAZEL), mais le sceau donné sous ce nom par HEYDON 1664 est destiné à représenter la lettre A dans le secret "Alphabet des anges et des génies":
AGNI See TEJAS
AHENUM
SOMMERHOFF 1701
LUEDY 1928
SCHNEIDER 1962
AIM
The 23d spirit is called Aim, a greatt duke and strong, he appeareth in ye forme of a very handsome man in Body, [but] wth 3 heads, The first like a serpent ye second like a man wth 2 starrs in his forehead, The Third [head] is lik [sic] a Catt; he rideeth on a viper, carring a fire brand in his hand burning, whereth [wherewith] he sets Citties Castles & great places on fire he maketh one witty [in] all manner of wayes, and giveth true answares to privy matters, he governeth 26 Legions of Infernall spirits; his seal is thus to be made, and worne as a Lamen before you.
L'esprit 23 est appelé Aim, un grand duc et fort, il apparaît sous la forme d'un très bel homme dans le corps, [mais] avec 3 têtes, le premier comme un serpent, vous second comme un homme avec 2 étoiles dans son front, Le troisième [chef] est semblable à un Catt; il monte sur une vipère, portant une marque de feu dans sa main qui brûle, où [avec lequel] il met le feu aux châteaux Citties et aux grands endroits, il rend un esprit [dans] toutes sortes de voies, et donne de véritables réponses aux questions privées, il gouverne 26 Légions d'esprits infernaux; son sceau est donc à faire, et à travailler comme un Lamen devant vous.
AIR
The most common sigil for this 'second element" is :
Le sceau le plus courant pour ce "deuxième élément" est:
but this is by no means representative of the mixture of gases we know to today under the name 'Air' : in the esoteric tradition, Air is, as WELLING 1735 puts it, 'The Spiritual and Invisible Air which existed before the descent of Lucifer' : the Occult Air. A modern sigil is given by DE VORE 1947, within an astrological context :
mais cela n'est nullement représentatif du mélange de gaz que nous connaissons aujourd'hui sous le nom d'Air: dans la tradition ésotérique, l'Air est, comme le dit WELLING 1735, «L'Air Spirituel et Invisible qui existait avant la descente de Lucifer ': l'Occult Air. Un sceau moderne est donné par DE VORE 1947, dans un contexte astrologique:
whilst a 'cabbalistic' form is recorded by SHEPHERD 1971 :
There are very many mediaeval variants, of which the following are the most common :
Il existe de très nombreuses variantes médiévales, dont les suivantes sont les plus courantes:
ALCHEMY 1650
KIRCHER 1655
TABLE 1676
CROLLIUS 1670
FRESNE 1680
ALCHEMICAL 17G
SHELTON 17C
SIGNA 17C
SOMMERHOFF 1701
DIDEROT 1763
GEHEIME 1795
GESSMANN 1906
SCHNEIDER 1962
WALTER 1970
See also ELEMENTS
AIR HAND
Sigil originated to serve modern chirognoray, intended to denote the male Air hand font, given in GETTINGS 1965 :
Sigil est originaire pour servir de chirognoray moderne, destiné à désigner la police de la main Air masculine, donnée dans GETTINGS 1965:
The female Air hand form is represented by the sigil :
La forme féminine de la main Air est représentée par le sceau :
AIR TRIPLICITY
Whilst in practical terms any of the sigils in the forms intended to denote AIR may be vised to represent the astrological Air triplicity (Gemini, Libra & Aquarius), AGRIPPA 1510 gives a composite sigil derived from the sigillic forms most frequently used for these zodiacal signs :
Alors qu'en termes pratiques, l'un des cachets dans les formes destinées à désigner l'AIR peut être vu pour représenter la triplicité astrologique de l'Air (Gémeaux, Balance et Verseau), AGRIPPA 1510 donne un sceau composite dérivé des formes sigilliques les plus fréquemment utilisées pour ces signes zodiacaux :
AKASA See AKASHYA
AKASHYA
Sometimes called Asasha or Akasa, this is without doubt the oriental equivalent of the European invisible 'fifth' element, the QUINTESSENCE ( see BLAVATSKY 1888) :
Parfois appelé Asasha ou Akasa, c'est sans doute l'équivalent oriental du «cinquième» élément invisible européen, la QUINTESSENCE (voir BLAVATSKY 1888), :
The sigil is described as 'a transparent white circle with dots', the latter representing chidra, holes or spaces in substance. A sigil is given by AVALON 1919
Le sceau est décrit comme «un cercle blanc transparent avec des points», ce dernier représentant des chidra, des trous ou des espaces en substance. Un sceau est donné par AVALON 1919
and is associated with the Visuddha or throat chakra.
et est associé au Visuddha ou chakra de la gorge.
PERSONAL 1980
See ETHERIC and QUINTESSENCE
ALABROTH
Sigil given in ONOWASTICUM 1574, the substance being described as a 'sweet salt' :
Sigil donné dans ONOWASTICUM 1574, la substance étant décrite comme un «sel sucré»
ALA CORVI
Mediaeval sigil for the double star delta Corvi sometimes called Algorab, given in HERMETIS 13C
Sceau médiéval du delta à deux étoiles Corvi parfois appelé Algorab, donné dans HERMETIS 13C
A variant of this sigil was given by AGRIPPA 1510 and printed in AGRIPPA 1531, with slight variations in a form which is now regarded as standard in European occultism :
Une variante de ce sceau a été donnée par AGRIPPA 1510 et imprimée en AGRIPPA 1531, avec de légères variations dans une forme qui est maintenant considérée comme standard dans l'occultisme européen :
ALADIAH
Appartiene al Coro dei CHERUBINI
Elemento TERRA
Angelo Custode delle persone nate dal 6 al 10 Maggio.
Domicilio Zodiacale dal 16° al 20° del Toro.
Génie 10
vocale: Aladÿah
évocation du 15° au 19°59′ du Taureau,
domine les 9° bélier / 21° gémeaux / 3° vierge / 15° scorpion / 27° capricorne
chaque jour durant 20′, 3h aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 6 au 10 mai.
ALAYOCU
Mediaeval sigil for the fixed star alpha Aurigac, sometimes called HIRCUS, Amalthea and CAPELLA, given by HERMETIS 13C
Sigil médiéval pour l'étoile fixe alpha Aurigac, parfois appelé HIRCUS, Amalthea et CAPELLA, donné par HERMETIS 13C
which records also a related variant :
ALBUM
Sigils for 'whiteness' or 'paleness', sometimes also used for 'white of egg' .
Cachet pour «blancheur» ou «pâleur», parfois aussi utilisé pour «blanc d'oeuf».
ALCHEMYCAL 17C
SIGNA 17C
See alsc ALBUMEN
ALBUMEN
Generally this sigil was restricted to 'white of egg' or 'glair'.
En général, ce sceau était limité au «blanc d'oeuf» ou au «glaire».
FRANCKLYN 1627
ALCHEMY 1650
SHELTON 17C
GESSMANN 1906
SOMMERHOFF 1701
ALBUS
Sigil for one of the sixteen geomantic figures, for which a multitude of variants (dots, stars, floral devices, etc.) is used in the same four-fold arrangement
Cachet pour l'une des seize figures géomantiques, pour lesquelles une multitude de variantes (points, étoiles, dispositifs floraux, etc.) sont utilisées dans le même arrangement quadruple
Albus is linked by AGRIPPA 1531 with the element Water, the planet Mercury, and the zodiacal sign Cancer. The following sigils are derived from late-mediaeval sources, and are sometimes jsed to denote the planet MERCURY, as for example in TRITHEMIUS 1503.
Albus est lié par AGRIPPA 1531 avec l'élément Eau, la planète Mercure et le signe zodiacal Cancer. Les cachets suivants sont dérivés de sources médiévales tardives et sont parfois utilisés pour désigner la planète MERCURE, comme par exemple dans TRITHEMIUS 1503.
AGRIPPA 1531
HEYDON 1664
See also ALBUM
ALCALI See ALKALI
ALCALICUS
Sigil given by HOMER 1723 as 'corporeal alkali' of the eternal becoming of God, the fourth in the ten links of the so-called Golden Chain, associated with the second (female, creative, expansive) of Boehrae's Divine Outpourings (see GRAY 1952) :
Sigil donné par HOMER 1723 comme "alcalin corporel " du devenir éternel de Dieu, le quatrième des dix maillons de la soi-disant chaîne dorée, associé au deuxième (féminin, créatif, expansif) des Divine Outpourings de Boehrae (voir GREY 1952 ):
ALCHEMIST SCRIPT
A large number of apparently unrelated secret scripts called 'Alchemical alphabets' have been preserved in occult, and alchemical texts, the general idea being that sigils normally used to denote substances or processes are substituted for the letters of the alphabet. VIGNERE 1586 records a fairly typical example, which is given here, along with a number of variants to it from SELENUS 1624
Un grand nombre d'écritures secrètes apparemment sans rapport, appelées `` alphabets alchimiques '', ont été conservées dans des textes occultes et alchimiques, l'idée générale étant que les cachets normalement utilisés pour désigner des substances ou des processus remplacent les lettres de l'alphabet. VIGNERE 1586 enregistre un exemple assez typique, qui est donné ici, avec un certain nombre de variantes de celui-ci de SELENUS 1624
The following three, all preserved by SOMMERHOFF 1701 are again fairly typical of these scripts, combining astrological and alchemical sigils apparently without any real feeling for 'meaning' or secret symbolisra:
Les trois suivants, tous conservés par SOMMERHOFF 1701, sont à nouveau assez typiques de ces scripts, combinant des signes astrologiques et alchimiques apparemment sans aucun réel sentiment de `` sens '' ou de symbolisme secrèt :
See also SECRET SCRIPTS.
ALCOHOL
A sigil is given by KOCH 1930, though without a stated source :
Un sceau est donné par KOCH 1930, mais sans source indiquée :
SCHNEIDER 1962 gives the sigils
for spiritus vini rectificatissimus, but see SPIRIT OP WINE.
pour spiritus vini rectificatissimus, mais voir SPIRIT OP WINE.
ALDERARAN
HERMETIS 13C gives the sigil for alpha Tauri :
HERMETIS 13C donne le sceau de l'alpha Tauri :
ALEMBIC
In esoteric alchemy, tho symbol is used for the human physical body, in which the Great Work of transmutation takes place : in exoteric alchemy, the tern refers to the vessel used for the process of distillation. The latter meaning is probably intensed by the fallowing mediaeval sigils :
En alchimie ésotérique, le symbole est utilisé pour le corps physique humain, dans lequel se déroule le Grand Œuvre de transmutation: en alchimie exotérique, la sterne fait référence au récipient utilisé pour le processus de distillation. Cette dernière signification est probablement intensifiée par les sigils médiévaux en jachère:
ALCHEMY 1650
VALENTINE 1671
SIGNA 17C
SOMMERHOFF 1701
GESSMANN 1906
SCHNEIDER 1962
ALEPH
The first letter of the Hebrew alphabet, for which very many derivatives have been compounded within the tradition of secret SCRIPTS, amongst which a selection from BARTOLOZZI 1675 may be regarded as the most well known :
La première lettre de l'alphabet hébreu, pour laquelle de très nombreux dérivés ont été composés dans la tradition des SCRIPTS secrets, parmi lesquels une sélection de BARTOLOZZI 1675 peut être considérée comme la plus connue:
See however HEBRAIC SCRIPT. The letter and its sigil derivatives have been used generally to suggest, the idea of 'beginning'. WIRTH 1927 equates aleph with the first arcanum of the Tarct pack, the JUGGLER, and thus with zodiacal Taurus, the constellation Orion, and with rhe Mercury of the Alchemists. He traces a graphic etymology with the forms which demonstrate a vestigial bull's head, or that of an Ox :
Voir cependant SCRIPT HEBRAIC. La lettre et ses dérivés de sceau ont été généralement utilisés pour suggérer l'idée de «commencer». WIRTH 1927 équivaut à Aleph avec le premier arcane du pack Tarct, le JUGGLER, et donc avec le Taureau zodiacal, la constellation d'Orion, et avec le Mercure des Alchimistes. Il trace une étymologie graphique avec les formes qui démontrent une tête de taureau résiduelle, ou celle d'un Buffle:
ALKALI
ONOMASTICUX 1574
KOCH 1930
SCHNEIDER 1962
See also SAL ALKALI
ALKANET
Sigils recorded from Greek manuscript by BERTHELOT 1885, for 'dyer's bugloss' :
Sigils enregistrés d'après un manuscrit grec de BERTHELOT 1885, pour «Buglosse officinale (Anchusa officinalis) du teinturier»:
The sane source gives a relatari sigil for Laodician Alkanet :
ALL THINGS See HOLY DIETY
ALLOCES
The 52d spirit [in order] is called Alloces -- he is a great & mighty strong duke, appearing in ye forme of a souldier ridding on a great horse; his face is like a Lyons, very redd, having Eyes flaming, his speech is hoarse & verry Bigg; his office is to teach ye art of Astronomy, & all ye Liberall siences, he Bringeth good familiars & ruleth 36 Legions of spirits, his seal is Thus made.
L'esprit 52 [dans l'ordre] est appelé Alloces - c'est un grand et puissant duc fort, apparaissant sous la forme d'un débarras plus soulder sur un grand cheval; son visage est comme un lion, très roux, ayant des yeux flamboyants, son discours est rauque & verry Bigg; son office est de vous enseigner l'art de l'astronomie, et toutes les sciences libérales, il apporte de bons familiers et régit 36 légions d'esprits, son sceau est ainsi fait
ALPHA
A variety ox sigils used from early Christian times, and based on the firsc letter of the Greek alphabet, generally intended to convey the idea of 'creative beginning' and frequently used conjointly with OMEGA, 'the end of all tilings' :
Une variété de cachets de bœuf utilisés dès les premiers temps chrétiens et basés sur la lettre firsc de l'alphabet grec, généralement destinés à transmettre l'idée de `` début créatif '' et fréquemment utilisés conjointement avec OMEGA, "la fin de tous les pavages":
Many related sigils have beer, adopted for Christian use, with graphic etymological roots which go back to pre-Christian traditions. TESTA 1962 records a series of sigils from such early Christian sources, all of which are related to the alpha
De nombreux cachets apparentés à la bière, adoptée pour un usage chrétien, avec des racines étymologiques graphiques qui remontent aux traditions pré-chrétiennes. TESTA 1962 enregistre une série de sceaux provenant de ces premières sources chrétiennes, qui sont tous liés à l'alpha
a scries which culminates in the form of the triple alpha, symbolic of the Holy Trinity
un cri qui culmine sous la forme du triple alpha, symbolique de la Sainte Trinité
See also MORTAL ADAM
ALPHABETS See SECRET SCRIPTS
ALPHECCA
Mediaeval sigil for the fixed star alpha Coronae sorealis, sometimes called Alfeca and ELPHEIA, given by HERMETIS 13C :
Sigil médiéval de l'étoile fixe alpha Coronae sorealis, parfois appelé Alfeca et ELPHEIA, donné par HERMETIS 13é siècle :
A variant from mediaeval sources is recorded by EVANS 1922 under the (erroneous) name Lucia corona Scorpionis :
Une variante de sources médiévales est enregistrée par EVANS 1922 sous le nom (erroné) Lucia corona Scorpionis :
From such sources AGRIPPA 1531 derives his sigil which has entered the European occult stream :
De telles sources AGRIPPA 1531 tire son sceau qui est entré dans le courant occulte européen :
ALTAMECH
Mediaeval sigil for the fixed star alpha Bootis, sometimes called Arcturus and Alchameth, given by HERMETIS 13C
Sigle médiéval de l'étoile fixe alpha Bootis, parfois appelé Arcturus et Alchameth, donné par HERMETIS 13e siècle
EVANS 1922 records a mediaeval version :
From such sources AGRIPPA 1531 derived his sigil which has entered the European occult stream :
De telles sources AGRIPPA 1531 a dérivé son sceau qui est entré dans le courant occulte européen :
ALUM
An enormous number of sicils for this mineral salt, has survived from mediaeval times, of which those reproduced from a mediaeval manuscript by CARRONELLI 1925 are the most wiuely used in the alchemical tradition :
Un nombre énorme de siciles pour ce sel minéral, a survécu à l'époque médiévale, dont celles reproduites à partir d'un manuscrit médiéval de CARRONELLI 1925 sont les plus utilisées dans la tradition alchimique :
WORLIDGE 1651
CROLLIUS 1612
ALCHEMY 1650
CROLLIUS 1670
VALENTINE 1671
ALCHEMICAL 17C
SIGNA 17C
SOMMERHOFF 1701
DIDEROT 1763
GESSMANN 1906
LUEDY 1928
SCHNEIDER 1962
See also ALUMEN PLUMEUM, CALCINATED ALUM and POTASH
ALUMEN CALCINATUM See CALCINATED ALUM and POTASH
ALUHEN PLUMBUM
SOMMERHOFF 1701
SCHNEIDER 1962
ALUMEN SACCHARTNIUM
SOMMERHOFF 1701
AMALGAM
A large number of variations exist, mainly related to the four sigils recorded by SHELTON 17C
Il existe un grand nombre de variations, principalement liées aux quatre sceaux enregistrés par SHELTON 17C
SIGMA 17C
and DIDEROT 1763
The following sigils are mediaeval variants :
Les sceaux suivants sont des variantes médiévales :
ALCHYMIA 1563
VALENTINE 1671
ALCHEMICAL 17C
SIGNA 17C
SOMMERHOFF 1701
DIDEROT 1763
GESSMANN 1906
SCHNEIDER 1962
AMBER
Alc. ALCHEMY 1650 gives two sigils
but see WHITE AMBER and YELLOW AMBER.
AMBRIEL
Angel - (The changer)
Mag. The most common mediaeval characters for the 'angel' of Gemini are given by BRAKE 1582 :
BRAKE 1582 donne les personnages médiévaux les plus courants pour l'ange des Gémeaux:
However, the name is used also for one of the geoir.antic spirits for which AGRIPPA 1531 gives the sigil
Cependant, le nom est également utilisé pour l'un des esprits antiques pour lesquels AGRIPPA 1531 donne le sceau
and HEYDON 1664 :
TRITHEMIUS 1503 gives a variant :
AMDUSCIA
The 67th spirit in order is called Amduscias, he is a strong & great duke appearing at first like an Unicorne, But afterwards at ye Request of yeExorcist he standeth [110r] before him in humane shape causing Trumpets and all manner of Musicall Instrument to be heard But not seene also [causing] Trees to bend and Incline according to ye Exorcist [Exorcist's] will; he giveth Excellent familiars & ruleth 29 Legions of spirits his seal is Thus formed and is to be worne as a Lamin &c.
Le 67ème esprit dans l'ordre s'appelle Amduscias, c'est un duc fort et grand apparaissant d'abord comme un Unicorne, mais ensuite à votre demande d'Exorciste, il se tient devant lui sous une forme humaine provoquant des trompettes et toutes sortes d'instruments de musique. entendu Mais pas vu aussi [faisant] plier et incliner les arbres selon la volonté de l'Exorciste [de l'Exorciste]; il donne d'excellents familiers et régit 29 légions d'esprits son sceau est ainsi formé et doit être utilisé comme un laminé & c.
AMEN
Rel . Mediaeval sigil recorded by CAPPELLI 1949 :
it is very likely that the cross which is so commonly tound on magical invocations and large-scale sigils was intended to evoke the power of Amen :
il est très probable que la croix qui est si souvent dénoncée lors d'invocations magiques et de sceaux à grande échelle était destinée à évoquer la puissance d'Amen :
AMETHYS
Mag. SIGNA 17C gives the sigil :
AMISSIO
Geo. Sigil for one of the sixteen geomantic figures, for which a multitude of variants (stars, dots, floral devices, etc.) is used in the same four-fold arrangement :
Géo. Sigil pour l'une des seize figures géomantiques, pour lesquelles une multitude de variantes (étoiles, points, dispositifs floraux, etc.) sont utilisées dans le même quadruple arrangement :
Amissio is linked by AGRIPPA 1531 with the element of Fire, the planet Venus and the zodiacal sign Libra. The following sigils are derived from late-mediaeval sources, and are sometimes used to denote the planet Venus as for example in TRITHEMIUS 1503.
Amissio est lié par AGRIPPA 1531 avec l'élément Feu, la planète Vénus et le signe zodiacal Balance. Les cachets suivants sont dérivés de sources médiévales tardives et sont parfois utilisés pour désigner la planète Vénus comme par exemple dans TRITHEMIUS 1503.
AGRIPPA 1531
HEYDON 1664 gives
but this is probably wrongly copied from the source above.
mais ceci est probablement copié à tort à partir de la source ci-dessus.
AMMONIA
Alc. Sometimes referred to as volatile alcali, the mediaeval sigil is recorded by GESSMANN 1906 :
Parfois appelé alcali volatil, le sceau médiéval est enregistré par GESSMANN 1906:
Two common sigils are also used, though these are so ubiquitous, and are intended to cover so many other denotations and connotations, that they render most texts obscure. PORTA 1593 gives the triangle
Deux sceaux communs sont également utilisés, bien qu'ils soient si omniprésents et visent à couvrir tant d'autres dénotations et connotations qu'ils rendent la plupart des textes obscurs. PORTA 1593 donne le triangle
for example, whilst the star is also quite common, as for example recorded by CARBONELLI 1925 for SAL AMMONIAC :
par exemple, alors que l'étoile est également assez courante, comme par exemple enregistré par CARBONELLI 1925 pour SAL AMMONIAC :
AMNIXIEL
(Demon of the Lines) / (Démon des lignes)
Mag. Supposed by HEYDON 1664 to be a geomantic spirit, for which he gives the sigil
Supposé par HEYDON 1664 être un esprit géomantique, pour lequel il donne le sceau
but this is wrongly copied from the Hebrew of AGRIPPA 1531, who gives the sigil
mais c'est à tort copié de l'hébreu d'AGRIPPA 1531, qui donne le sceau
for the genius of LOETTTIA and of zodiacal Pisces.
pour le génie de LOETTTIA et des Poissons zodiacaux.
AMON
The 7t spirit is Amon. he is a Marquis great in power & most strong, he at first appereth like a wolf with a serpents taile, vomiting out of his Mouth fleames of fire, but at ye command of ye Magician he putteth on ye shape of a man, with dogs Teeth beset in a head like a Raven, or in a Ravens Head, hee telleth [of] all things past & to come, and procureth love, and reconcileth controversies between freinds & foes, & governeth 40 Legions of spirits, his seal is thus, wch is to be worne as afforesaid.
L'esprit Amon est le 7ème, il est un Marquis grand en puissance et le plus fort, il apparait d'abord comme un loup avec une queue de serpents, vomissant de sa bouche des flammes de feu, mais à votre commande de magicien, il se met en forme d'homme, avec des chiens Dents assaillies dans une tête comme un corbeau, ou dans une tête de corbeau, il raconte [de] toutes les choses passées et à venir, et procure l'amour, et réconcilie les controverses entre amis et ennemis, et gouverne 40 légions d'esprits, son sceau est ainsi, il doit être inquiété comme indiqué plus haut.
AMPHORA
Alc. Mediaeval sigil recorded by GESSMANN 1906
AMNIXIEL
Demon - AMNIXIEL "demon of the lines"
AMY
The 58th spirit is called [named] Amy, he is a great president, & appeareth at first in ye forme of a flaming fire, But after a while he putteth on ye shape of a man, &c: his office is to make one wounderous [wonderfully] knowing in Astrology & all ye Leberall [liberal] siences; he giveth good familiars & can bewray Treasures, wch are kept by spirits; he governeth 36 Legions of spirits, [&] his seal is This, wch wear as a Lamin &c.
Le 58ème esprit est appelé [nommé] Amy, c'est un grand président, et apparaît d'abord sous la forme d'un feu enflammé, mais après un certain temps il a pris la forme d'un homme, etc.: son office est d'en faire un blessé [merveilleusement] savoir en astrologie et toutes les sciences [libérales] de Leberall; il donne de bons familiers et peut ravir les trésors, qui sont gardés par les esprits; il gouverne 36 Légions d'esprits, [&] son sceau est Ceci, que nous portons comme un Lamin & c.
ANAEL
Demon - ANAEL "demon of lust" / "démon de la luxure"
Mag. The most common mediaeval sigil for the angel of Venus is given by TRITHEMIUS 1503 :
Le sigil médiéval le plus courant pour l'ange de Vénus est donné par TRITHEMIUS 1503 :
though in theory any of the common sigils for VENUS may be used, as for example in SHEPHERD 1971.
bien qu'en théorie n'importe lequel des sceaux communs pour VENUS puisse être utilisé, comme par exemple dans SHEPHERD 1971.
BARRETT 1801 confuses this sigil with that for the Archangel MICHAEL :
BARRETT 1801 confond ce sceau avec celui de l'archange MICHAEL:
SCHEIBLE 1848 gives several other variants, including :
SCHEIBLE 1848 propose plusieurs autres variantes, notamment :
See SPHERE OF VENUS
ANAUEL
Génie 63
ANAUEL vocale: anauel
évocation du 10° au 14°59' du verseau,
domine les 2° gémeaux / 14° lion / 26° balance / 8° capricorne / 20° poissons
chaque jour durant 20', 20h40' aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 31 janvier au 4 février.
ANDREALPHUS
The 65 spirit is called Andrealphus, he is a Mighty great Marquiz appearing at first in ye forme of [a] Peacock, with great Noises but afterwards he putteth on humane shape, he can teach perfectly geomitry, & all Things belonging to measuring, [&] also Astronomy, he maketh men very subtile and cunning therin, he can Transforme a Man into ye likness of a Bird & he governeth 30 Legions of spirits his seal is This, wch is to be worne as a Lamin &c.
L'esprit 65 s'appelle Andrealphus, c'est un Mighty great Marquiz apparaissant d'abord sous la forme de [a] Peacock, avec de grands bruits mais ensuite il prend une forme humaine, il peut enseigner parfaitement la géometrie, et toutes les choses appartenant à la mesure, [ &] aussi l'astronomie, il rend les hommes très subtils et rusés là-dedans, il peut transformer un homme en ressemblance avec un oiseau et il gouverne 30 légions d'esprits son sceau est ceci, ce qui doit être inquiétant en tant que Lamin & c.
ANDRAS
The 63 spirit is called Andras, he is a great Marquiz appearing in ye forme of an angell wth a head like a Black night Raven, ridding upon a strong black woolf, wth a sharpe bright sword flourishing in his hand, his office is to sow discords, if ye Exorcist hath not care he will kill him and his fellows, he governeth 30 Legions of spirits his seal is Thus to be [made, and] worne as a Lamin before [thee] on your Breast.
L'esprit 63 s'appelle Andras, c'est un grand Marquiz apparaissant sous la forme d'un ange avec une tête comme un corbeau de nuit noir, criblant un solide lainage noir, avec une épée vive et brillante qui fleurit dans sa main, son bureau est de semer discordes, si vous ne vous souciez pas de l'exorciste, il le tuera ainsi que ses semblables, il gouverne 30 légions d'esprits. Son sceau doit donc être [fait et] travaillé comme un laminé devant [toi] sur ton sein.
ANDROMALIUS
The 72d spirit in order is called Andromalius he is a great and Mighty Earle appearing in ye form of a Man, holding a serpent in his hand, his office is to bring a theefe & goods yt are stolen, Back; and to discover all wickedness, and understand dealings, & to punish Theives [thieves] & other wicked people, & to discover Treasure that is hidd, &c, he ruleth 36 Legions of spirits his seal is This, wch make & wear as a Lamin in time of acction &c.
L'esprit 72eme dans l'ordre est appelé Andromalius, c'est un grand et puissant Earle apparaissant sous la forme d'un homme, tenant un serpent dans sa main, son bureau est d'apporter un thé et des biens qui vous sont volés, retour; et pour découvrir toute méchanceté, et comprendre les agissements, et pour punir Theives [voleurs] et autres méchants, et pour découvrir un trésor qui se cache, & c, il régit 36 légions d'esprits son sceau est ceci, wch faire et porter comme un Lamin en temps d'action & c.
ANGEL
Occ. A Greek sigil is recorded by BERTHELOT 1885 :
whilst a common mediaeval sigil (an abbreviation, in fact) is given by CHASSANT 1884 for angelis ;
tandis qu'un sigil médiéval commun (une abréviation, en fait) est donné par CHASSANT 1884 pour angelis;
KIRCHER 1655 gives the form
whilst OLIVER 1826 gives the sigil
as an ancient Egyptian symbol for the angel - SUCHER 1975 appears to link the sigll for LEO with tho sphere of the Angels, which is traditionally the SPHERE OF THE MOON :
comme un ancien symbole égyptien pour l'ange - SUCHER 1975 semble lier le sceau du LION à la sphère des Anges, qui est traditionnellement la SPHÈRE DE LA LUNE:
ANGELIC SCRIPT See CELESTIAL SCRIPT
ANGER See WRATH
ANGULAR
Ast. A modern sigil for this astrological concent is given by DE VORE 1947, for both 'angular houses' and 'lingular signs' :
Ast. DE VORE 1947 donne un sceau moderne pour cette concentration astrologique, à la fois pour les «maisons angulaires» et les «signes lingulaires»:
ANIEL
Haniel (Hebrew: הניאל, "Joy of God" or Hebrew: חַנִּיאֵל, "Grace of God"), also known as Anael, Hanael or Aniel, is an angel in Jewish lore and angelology, and is often included in lists as being one of the seven archangels. Haniel is generally associated with the planet Venus, and she is the archangel of the Sephirah Netzach. The name Haniel probably derives from Hebrew hana'ah, "joy", "pleasure" (qualities associated with Venus) + the suffix -el, "God". Haniel is one of the archangels encrypted in the Sigillum Dei Aemeth of Dr. John Dee and Edward Kelly.
Haniel (hébreu: הניאל, "joie de Dieu" ou hébreu: חַנִּיאֵל, "grâce de Dieu"), également connu sous le nom d'Anael, Hanael ou Aniel, est un ange dans la tradition et l'angélologie juives, et est souvent inclus dans les listes comme étant l'un des sept archanges. Haniel est généralement associée à la planète Vénus, et elle est l'archange de la Sephirah Netzach. Le nom Haniel dérive probablement de l'hébreu hana'ah, "joie", "plaisir" (qualités associées à Vénus) + le suffixe -el, "Dieu". Haniel est l'un des archanges chiffrés dans le Sigillum Dei Aemeth du Dr John Dee et Edward Kelly.
Génie 37
vocale : anyel
évocation du 0° au 4°59′ de la balance,
domine les 6° taureau / 18° cancer / 0° balance / 12° sagittaire / 24° verseau
chaque jour durant 20′, 12h aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 24 au 28 septembre.
ANIMA See SOUL and ANIMALIA
ANIMALIA
Oca. Sigil given by KOMER 1723 as tho sixth of the ten links in the so-called Golden Chain :
In the Theosophic tradition (see BOEHME 1730) the term animalia does not imply brutish, as derived from 'animal', but rather soul-enfilled, as fron the Latin anima : in later theosophy the term would refer to a being possessed of an astral body.
Dans la tradition théosophique (voir BOEHME 1730), le terme animalia n'implique pas brutal, comme dérivé de `` animal '', mais plutôt rempli d'âme, comme le dit le latin anima: dans la théosophie ultérieure, le terme ferait référence à un être possédé d'un astral corps.
GESSMANN 1906
WIRTH 1931
ANIMATE WORLD
Occ. Sigil given by KIRCHER 1655 under this heading, but probably the author had in mind the idea of the ASTRAL WORLD :
Occ. Sigil donné par KIRCHER 1655 sous cette rubrique, mais probablement l'auteur avait en tête l'idée du MONDE ASTRAL:
ANIMUS
Rel. A mediaeval contraction is given by CAPPELLI 1949 :
Rel. Une définition médiévale est donnée par CAPPELLI 1949:
ANISE
Alc. Mediaeval sigil recorded by SHELTON 17C :
ANKH
Occ. Sometimes called ank and ansated cross, it is one of the sigils used from earliest times against barrenness (see BUDGE 1930) :
Occ. Parfois appelé cheville et croix vieillie, il est l'un des sigils utilisés depuis les temps les plus reculés contre la stérilité (voir BUDGE 1930):
BLAVATSKY 1898 sees it as a form DE VENUS
and claims that it symbolics 'that mankind and all animal life had stepped out of the divine spiritual circle and fallen into physical male and female generation' . Additionally, BLAVATSKY 1888 claims that it is the 'sign of life, the living, an oath, the covenant... It is the hieroglyphic : RU
et prétend qu'il symbolise «que l'humanité et toute la vie animale sont sorties du cercle spirituel divin et sont tombées dans la génération physique masculine et féminine». De plus, BLAVATSKY 1888 prétend que c'est le «signe de vie, le vivant, un serment, l'alliance ... C'est le hiéroglyphe: RU
set upright on the Tau-cross'. The same source gives
mis debout sur la croix ansée '. La même source donne
as the earliest Ankh-cross, a loop which combines both a circle and a cross in one image, and which is called Che Ankh-tie, the pasa of Siva. TESTA 1962 gives several forms of the Ankh-cross, of which the following three are representative :
comme la première croix ansée , une boucle qui combine à la fois un cercle et une croix dans une image, et qui s'appelle Che Ankh-tie, la pasa de Siva. TESTA 1962 donne plusieurs formes de croix ansée , dont les trois suivantes sont représentatives :
STEINER 1906 calls the ankh the Tao, the 'I an' which streamed through the whole world in early days.
See also CROSS, ORIGIN and RU.
ANNEAL
Alc. In the early alchemical sense, this word was intended to meam calcinate, to 'burn' or 'set on fire', and it is in this sense that the mediaeval sigils recorded by GESSMANN 1906 must be taken, for they almost certainly do not relate to the enamelling or encaustic processns as such :
See also CALCINATE.
ANNULOS See PLANETARY SYMBOLS.
ANNUS See YAER
ANNUS PHILOSOPHICUS
Alc. SOMMEKHOFF 1701 records that the 'Philosophic year' is actually an ordinary month - a 'mensis vulgaris' for which he record the sigils :
See MONTH and YEAR
ANTARES See COR SCORPIONS
ANTIMONY
Alc. A large number of sigils lor the stibium of the early alchemists has survived, and a list of frequently used forms is reproduced by CARBONELLI 1925 :
ALCHYMIA 1563
WORLIDGE 1651
ALCHEMY 1850 :
CROLLIUS 1670 :
ALCHEMICAL 17C :
SHELTON 17C :
SIGNA 17 C :
DIDEROT 1763 :
GESSMANN 1906 :
LUEDY 1928 :
SCHNEIDER 1962 gives the sigils
for ancimoniura spagyrice pracparatum - a specialist alchemical form, perhaps - for which SOMMERHOFF 1701 records a large number of forms, not very different from those used for simple 'antimony ' :
A Greek sigil is given by BERTHELOT 1865 :
ANTIMONY FLOWERS
Alc. GESSMANN 1906 :
ANTIMONY GLASS See ANTIMONY VITRUM
ANTIMONY HEPAR
Alc. SCHNEIDER 1962 :
ANTIMONY REGULUS
Alc. FRANCKLYN 1627 :
SOMMERHOFF 1701 :
GESSMANN 1906 :
SCHNEIDER 1962 :
ANTIMONY VITRUM
Alc. SOMMERHOFF 1701 :
GESSMANN 1906 :
APADIEL
Demon - APADIEL of hells electorate: "musician"
Mag. Mediaeval sigil for the demon, given by SCHEIBLE 1848 :
APAS
Occ . Sigil for the tattva which forws the manifestation of the Third Logos on the Astral Plane (see HOULT 1910) : AVALON 1919, who records the sigil, says that it is white in colour :
This is the oriental equivalent of the esoteric water element, and is associated with the svadhishthana or Spleen chakra.
APOLLO
Ast. A sigil given hy THIERENS 1931 for the esoteric planet, which he distinguishes from the common sigil for the SUN (Helios) :
APOLLONIAN SCRIPT
Occ. A late-mediaeval secret alphabet which has been recorded in a number of versions, as for example that given by VIGNERE 1586 to a Greek alphabet (the claim that it was the script of Apollonius of Tyana is of course entirely suppositious) :
A version constructed to the Roman alphabet by RIVIERE 1938 is worth recording for it shows the dependence upon the earlier form :
AQUA See WATER
AQUA FOETIDA See AQUA MERCURIT
AQUA FORTIS
Alc. A large number of mediaeval sigile have survived, but usually these consist of a graphic play with either A or F, or with the single letter F and the common sigil for WATER
ONOMASTICUM 1574
FRANCKLYN 1627
ALCHEMY 1650
CROLLlUS 1670
ALCHEMICAL 17C
SHELTON 17C
SIGNA 17C
SCHNEIDER 1962
SOMMERHOFF 1701 records a number of sigils for a formula for aqua fortis simplex :
GESSMANN 1906
AQUA MESCURII
Alc. SOMMERHOFF 1701 records the following siqils for aqua foetida :
AQUA PLUVIALIS See RAIN WATER
AQUA REGIS
Alc. A largo number of mediaeval sigils has survived, but the majority of these consist of a graphic play with the letter R and the most common sigil for water :
ALCHYMIA 1563
ALCHEMY 1650
VALENTINE 1671
SHELTON 17C
SIGNA 17C
SOMMERHOFF 1701
GESSMANN 1906
AQUARIUS
Asc. Sigils for zodiacal sign of the Waterearer, also used indiscriminately for the constellation of the same name. The printed version is baaed on the most common mediaeval version, given by HYGINUS 1482 :
and derived ultimately from Egyptian formis (see NEUGEBAUER 1959). Said by AGRIPPA 1510 to be based on the shape of waves, though this is not a water sign. The graphic form is also, rather foolishly, traced by certain modern astrologers to the idea of 'electric waves' .
Ancient Egyptian (demotic) : BERLIN 42AD
STOBART 2C
SPIEGELBERG 1911
NEUBAUER 1959 :
DIGBY 12C :
ASTRONOMICAL 1400 :
JANUA 14C :
LEUPOLDI 14C :
ASTROLOGICAL 15C :
QUADRANTIS 15C :
TABLES 15C :
SIGILLIS 17C :
WELLING 1735 :
CARRIGHTERUS 18C :
MAGIE 18C:
LUEDY 1928 records a related sigil from the Syrian alchemical - astrological tradition :
DEUTSCHE 1980 :
A sigil for the constellation Aquarius is given by LEUPOLDI 14C
See also SPIRIT OF AQUARIUS
AQUA VITAE See WATER OF LIFE
AQUISITIO
Geo. Sigil for one of the sixteen geomantic figures, for which a multitude of variants (dots, stars, floral devices, etc.) is used to denote the sane four-fold arrangement :
Aquisitio is linked by AGRIPPA 1531 with the element of Air, the planet Jupiter and the zodiacal sign Aries, The following siyils are derived from the late mediaeval sources, and are sometimes used to denote the planet JUPITER, as for example in TRITHESMIUS 1503.
AGRIPPA 1531 :
ARATRON
Mag. Mediaeval sigil for the planetary spirit of Saturn, given by TRITHEMICS 1503 :
SCHEIBLE 1348 givesa variant :
AKCHAI See SPHERE OF VENUS
ARATRON
Demon - ARATRON "demon of sorrow"
ARCHANGEL
Qcc. These spiritual beings are traditionally linked with the sphere of Mercury (in the mere ancient cosmologies), but SUCHER 1975 appears to link these beings with the sigil for CANCER :
See ANGEL and SPHERE OP MERCURY.
ARCHETYPES
Occ. In her complex numerological study, BLAVATSKY 1888 lists a number of graphic archetypes which combine in various ways to express occult or hermetic ideas - in this she was following a tradition perhaps introduced by AGRIPPA 1510 and developed by GABELLA The nost Important of these archetypes are the central point (.), the three the five and the seven which may be symbolised by ( ).
A further set of four archetypal sigils are explained at length by WIRTH 1927
See in this connexion HERMETIC TETRAD.
The basic archetypes give rise to such symbolism as is found expressed in the sigils for BODY ERECT, CROSS, DECADE, DEITY, ETHERIC, OGDOAD, ONE, SEPTENARY MAN, and so on.
ARCTURUS See ALTAMECH
ARENA See SAND
ARGENTUM See SILVER
ARGENTUM MUSICUM See STLVER PAINT
ARGENTUM PICTORIUM See SILVER PAINT
ARGENTUM VIVUM See QUICKSILVER
ARIEL
Génie 46
ARIEL vocale: ariel
évocation du 15° au 19°59' du scorpion,
domine les 15° taureau / 27° cancer / 9° balance / 21° sagittaire / 3° poissons
chaque jour durant 20', 15h aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 8 au 12 novembre.
Demon - ARIEL of hell's electorate: "historian"
Mag. Several mediaeval sigils have been preserved for this demon (or spirit), the more simple of those recorded by SCHEIBLE 1848 being the following :
ARIES
Ast. Sigils for the zodiacal sign of the Ram, also used indiscriminately for the constellation of the same name. The printed sigil is derived frcm the manuscript tradition, such as LAMBECIUS 1500 and AGRIPPA 1510 . The sigil is said by AGRIPPA 1510 to be based on the shape of the Ram's horns, but this is unlikely. SUCHER 1971 suggests that it is a pietograph of exploding and imploding spirit, whilst: GABELLA 1615 explains its form as a graphic expression of the equinox, and gives it a curious sigil which is linked with one of the sigils for FIRE.
Ancient Egyptian (demotic) :
STOBART 2C
SPIEGELBERG 1911
Graeco-Byzantine c.500AD : NEUGEBAUER 1959
DIGBY 12C
ASTROMICAL 1400
JANUA 14c
MANSIONIBUS 1482
ASTROLOGICAL 15C
BONATTI 15C
QUADRANTIS 15C
BLUNDEVILLE 1602
PROWSSE 17C
SIGILLIS 17C
SIBLY 1790
BOUCHE-LECLERQ 1899
NEROMANN 1937
WILCZKOWSKY 1947
BURCKHARD 1967
LEUPOLDI 14C gives a sigil for the constellation for which
AGRIPPA 1510 qives a variant :
LUEDY 1928 records a related sigil from the Syrian alchemical- astrological tradition :
See also MYSTERIOUS PLANETS and SPIRIT OP ARIES
ARISTA See ACUIMER
ARMENIAN BOLE
Alc. SHELTON 17C
SOMMERHOFF 1701
GESSMANN 1906
ARSENIC
Alc. A multitude of sigils and variants exist, of which the most common are the mediaeval ones reproduced by CARBONELLI 1925 :
ALCHYMIA 1563
ONOMATICUM 1574
PORTA 1593
WORLTDGE 1651
VALENTINE 1671
ALCHEMICAL 17 C
SHELTON 17C
KOCH 1930
SHEPHERD 1971
A number of sigils are recorded by BERTHELOT 1885 froni ancient Greek manuscripts :
See also ARSENIC SUBLIMATE, ARSENIC SULPHURUM, RED ORPIMENT, RED SULPHURET OP ARSENIC, WHITE ARSENIC and YELLOW ARSENIC.
ARSENIC SUBLIMATE
Alc. SOMMERHOFF 1701
GESSMANN 1906
SCHNEIDER 1962
ARSENICUM ALBUM See WHITE ARSENIC
ARSENICUM CITRINUM See YELLOW ARSENIC
ARSENICUM RUBRUM See RED OKPIMENT
ARSENICUM SULPHURUM
Alc. Mediaeval sigils given by GESSMANN 1906
ASALIAH
Génie 47
ASALIAH vocale: asalaÿah
évocation du 20° au 24°59' du scorpion,
domine les 16° taureau / 28° cancer / 10° balance / 22° sagittaire / 4° poissons
chaque jour durant 20', 15h20' aprés le lever du soleil.
Il règne sur le physique et les actes de ceux qui sont né du 13 au 17 novembre.
ASBESTOS
Alc. Two ancient Greek sigils recorded by BERTHELOT 1885 :
ASCENDANT
The ascendant (Ascendant-symbol.png, Asc or As), is the zodiacal sign and degree that is ascending on the eastern horizon at the specific time and location of an event. According to astrological theory, celestial phenomena reflect or determine human activity on the principle of 'as above so below'.
Ast. Three variant sigils of circa 500AD, graphically derived from the word horoscopos, the name originally given in the Greek astrological tradition to che degree of ecliptic ascending in a given chart, arc listed by NEUGEBAUER 1959 :
Sometimes an abbreviation for the word Ascendant, and even for 'first house' prima domus, is also used :
SCHEMA 15C
MARY 16C
SMITH 16C
ASTROLOGY 17C
GEUTTINGS 1977
EBERTIN 1970
Thu sigil recorded for oriens in MANSIONIBUS 1492
appears to be part of a secret alphabet (since the letter 'd' is named septentrio, yet is a letter never used for the Imun Coeli) .
ASCENDING NODE
Ast . The north NOTE of astrology has from ancient times been signified by the sigil
but the following form is copied from an dncient Greek text by OMONT 1394
This is said to be the kephali or anabibazon, the equivalent of the modern CAPUT of modern astrology, but the sioil is probably a mistake, the correct form being given in the same manuscript for the CAUDA, the Greek oura or katababazon.
ASHES
Alc. VALENTINE 1671
SIGNA 17C
DIDEROT 1763
See also ASHES OF LEAD and ASHES OF WOOD
ASHES OF HARTS EASE
Alc. CROLLIUS 1670
ASHES OF LEAD
Alc. Mediaeval sigils given by GESSMANN 1906
ASHES OF TIN
Alc. SOMMERHOFF 1701
ASHES OF WOOD
Alc. Mediaeval sigil given by GESSMANN 1906
ASMODAY
The 32d spirit
ASMODEL
Mag. Three of the most common mediaeval sigils for the 'angel' of Taurus, recorded by BRAHE 1582
See also SPIRIT OF TAURUS.
ASTAROTH
The 29th spirit
ASTEROID
Ast. Modern sigil given by NEROMAN 1937
ASTRAL WORLD
Occ. Mediaeval sigils given by KIRCHER 1655 for the sidereum, by which he probably meant the 'astral world' , rather than the stellatum, or zone of the fixed stars
See also ANIMALIA and ANIMATE WORLD.
ASTROLOGER
Ast. A fifteenth-century contraction for astrologus is recorded by CAPPELLI 1949
ASTROLOGICAL SYMBOLS
ASTROTHEQUE
Les symboles de Jupiter
Les symboles de la Lune
Les symboles de Mars
Les symboles de Mercure
Les symboles de Saturne
Les symboles du Soleil
Les symboles de Vénus
Les symboles de Pluton
PLUTON
Les symboles d’Uranus
URANUS
Les symboles de Vulcain
ASTROLOGY
Astrological signs are the twelve 30° sectors of the ecliptic, starting at the vernal equinox (one of the intersections of the ecliptic with the celestial equator), also known as the First Point of Aries. The order of the astrological signs is Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn, Aquarius and Pisces.
ASTRONOMIA
Ast. A mediaeval contraction is recorded by CHASSANT 1884, though there is little difference between astronomia and astrologia in mediaeval texts
ATHANOR
Alc. Most of the sigils for the constat-heat digesting furnace of exoteric alchemy consist of vestigial drawings, and are scarcely siqiln as such, DIDEROT 1763 gives a fairly standard common example :
GESSMANN 1906 records three mediaeval sigils under the name of Atheneum :
See also AHENUM and CUCURBITA
ATHENEUM See ATHANOR
ATHER See ETHERIC
ATLANTIDES See PLEIADES
ATLANTIS
Occ. BLAVATSKY 1888 gives the sigil
for the 'earth globe esorerically seen as the 'unity of the spiritual world' - the top half of the circle being contrasted with the duality of the lower half, the symbol of the duality of the 'material world' , which she sees as a fitting sigil to express the Earth state when the male-female polarity fully developed. The sigil may therefore be taken as relating to the Epoch of Atlantis, rather than to the continental mags itself. See also EARTH.
ATRAMENTUM Sen VTTRTOL
AURICHALCUM
Alc. BERTHELOT 1885 records two ancient Greek sigils from manuscripts :
ONOMASTICUM 1574
CROLLIUS 1612
CROLLIUS 1670
SOMMERHOFF 1701
SCHNEIDER 1962
AURIPIGMENTUM See OKPIMENT
AURUM See GOLD
AURUH FOLIATUM Sec GOLD LEAF
AURUM MUSICUM
Alc. SIGNA 17C
ALCHEMICAL 17C
SCHNEIDER 1962
SOMMERHOFF 1701 records the following as aurum pictorium
AURUM PICTORIUM See AURUM MUSICUM and GOLD PAINT
AURUM POTABILE See POTABLE GOLD
AUTUMN
Occ. Sometimes the sigils are used in the seasonal sense, but at other tines there is the more specific sense of harvest, of the Jupiterian process.
FRANCKLYN 1627
ALCHEMY 1650
SHELTON 17C
SOMMERHOFF 1701
GESSMANN 1906
KOCH 1930
AVACHIEL
Demon - AVACHIEL "the inquisitor"
Mag. Mediaeval sigil given by AGRIPPA 1531 as ruling spirit of zodiacal Sagittarius :
The game spirit was supposed by HEYDON 1664 to be a geomantic genius of AQUISITIO.
AYN
Occ. The sixteenth letter cf the Hebrew alphabet (see HEBRAIC SCRIPT) , for which many sigilic derivatives are given within the tradition of secret alphabets, as for example in the well-know series recorded by BARTOLOZZI 1675
WIRTH 1927 equates Ayn with the Tarot arcanum the HOUSE OF GOD, with the constellation Ophiacus and the zodiacal sign SCORPIO. In his record of the vestigial pictographic forms, he suggests a link with the concept of the Eye :
AZERVIEL
Demon - AZERVIEL "the demon of defeat"
Mag. SCHEIBLE 1848 records a sigil intended as the 'afternoon symbol' for the demon :
AZOTE
Alc. DALTON 1808
Commentaires
Enregistrer un commentaire